الرئيس السيسي: أنا زنقت نفسي عشان نبني الدولة ومعنديش حل تاني


الاثنين 13 مايو 2024 | 01:53 مساءً
الرئيس السيسي
الرئيس السيسي
العقارية

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، خلال افتتاح المرحلة الأولى من موسم الحصاد بمشروع مستقبل للتنمية المستدامة: “أنا زنقت نفسي وزنقت الدولة ومعنديش حل تاني علشان نبني الدولة، ونعمل المشروعات العملاقة دي وأنا صادق وده مش كلام للإعلام”.

وأضاف الرئيس السيسي: “لو عاوزين تتجاوزوا أزمة الدولار في مصر لازم تخلوا المنتج المحلي ضخم جدا، لتحقيق الاكتفاء الذاتي وتصدير الباقي إلى الخارج”.

السيسي يزف بشرى للمصريين: 2 مليون فدان تدخل الخدمة في 2025

وفي سياق متصل، تحدث الرئيس عبد الفتاح السيسي، عن المياه والبنية الأساسية في مشروع مستقبل مصر للتنمية المستدامة، قائلا: "اتكلمنا عن المياه وأهميتها والبنية الأساسية، وليه تتعمل بشكل مركزي حتى نضمن نجاح المشروع.. لما بتكلم عن 2 مليون فدان.. خلال عام 2025 هيكونوا كلهم داخل الخدمة".

وأضاف الرئيس السيسي، خلال كلمته في افتتاح المرحلة الأولي من المنطقة الصناعية في مشروع مستقبل مصر: "عاوز أزود المساحة من خلال نظم زراعات أخري بتاخد كميات مياه أقل.. وكان لابد أن نمشي للمسار ده.. كمان كام يوم هنطلع توشكي فيه 900 ألف فدان.. موجودين قبل كده للدولة المصرية من 25 -30 سنة لكن اتزرعوا امتي.. والدولة دخلت بجدية التزام عليها لتحقيق الأهداف.. هل ده متاح للقطاع الخاص.. كل اللي بنتكلم فيه متاح".